Log over friluftslivet
Log over friluftslivet: Siden er dels lavet som fælles log for de studerende på liniefagsholdene, dels tænkt som en mulighed for alle interesserede til at lægge oplevelser med og overvejelser over arbejdet med friluftsliv frem i et åbent, interaktivt forum - med det formål gensidigt at opmuntre og inspirere hinanden til at udvikle stadigt bedre undervisning i friluftsliv. Definitionen af en log i vores sammenhæng er: Log = dokumentation + refleksion. Altså at man kort beskriver, hvad man har lavet (dokumentation) og hvilke tanker man har gjort sig over det man har lavet (refleksion).

Flyt/placér taleboblen på billedet med din mus

Skriv tekst til din talebobbel

Shape:
 
Skrevet af Birk Nielsen, d. 22-02-2014
Hello, I got a nice website to see here. The joy of the animals comes across wonderfully


Hjemmeside: http://twojinternet.vixo.pl/?s=LTE
Skrevet af Thanh-Ba, d. 11-06-2010
log d.11/6-10
dagen er gået med at skrive undervisningsplan.


E-mail:
Skrevet af Sara, Viktoria og Hanne, d. 01-06-2010
Logbog: Sara, Viktoria og Hanne

Friluftsliv den 28.maj 2010. KAJAKTUR

Vi tog - relativt impulsivt - afsted torsdag aften på overnatningstur med kajakkerne i en gruppe på i alt 5.
Vejret var klart, mildt og efterhånden dukkede fuldmånen også op.

Ruten havde vi lagt fra Ballen til shelteret ved Nakkebølle, hvor vi overnattede inden vi fredag morgen sejlede tilbage igen.
Vi havde beregnet 2-2½ timer til turen, men det tog kun cirka 1 time og 3 kvarter hver vej, da vi havde medvind og medstrøm begge veje. Sejt! Turens længde vil være meget passende til en god eftermiddagstur.

Under turen gjorde vi os erfaringer med at håndtere bølgernes påvirkning af kajakkens retning. På de to røde kajakker fandt vi frem til at det hjalp lidt på retningsstabiliteten at have roret trukket halvvejs op.

Derudover fik vi ved denne tur der ud over lejlighed til at øve os i hvordan man pakker en kajak til tur. Shelter-overnatning er i den forbindelse super, fordi man sparer en del bagage.

Det er dejligt at erfare, at det ikke kræver et stort forarbejde at tage på overnatningstur med kajak.


Skrevet af Thanh-Ba, d. 28-05-2010
fredag d.21/5
jeg har brugt dagen på at forberede by-oløb på rulleskøjter. Jeg har selv taget turen for at få et real overblik over hvor lang tid det vil tage.

Den forgående gang var jeg ude og køre på mouantainbike ved Hestehaven i Svendborg,rundkøreslen til Thurø, hvor man også kan løbe o-løb. Der er opsat faste poster og der er også kort til området.


E-mail:
Skrevet af Sara Hvass, d. 28-05-2010
28. maj 2010.
Mejse og jeg havde planer om at kajakke, men vejrudsigten lovede regn og vind så det bliver efter elevkurset. I stedet har jeg skrevet min årsplan færdig og lagt den på fronter,(kommentarer er velkomne)og så har jeg kigget på de papirer om didaktik vi har fået af Ingvar. Glæder mig til udeaktivitet næste gang. Sara Hvass


E-mail:
Skrevet af Ami, d. 28-05-2010
Fredag den 21.maj var Line, Christian og Ami ude og sejle i Frillen. Perfekt sejlvejr til "lettere øvede". Vi undgik at blive sejlet ned af Ærøfærgen og fik øvet både stavvendinger og kovendinger.
Fredag den. 28. maj skriver vi på vores årsplaner.


E-mail:
Skrevet af Sara Deleuran og Hanne Poulsen, d. 24-05-2010
Log for friluftsliv den 21. maj

Sara Deleuran og Hanne Poulsen

Kajak:

Vi har i dag sejlet en kortere tur og lavet forskellige tekniske øvelser.

Vejret har været fint i dag. Sol og lidt vind fra sydvest.
Vi lagde ud med at sejle mod øst, for at gøre modsat af hvad vi normalt gør og fordi vi vurderede at dagen var fin til at udforske tidsperspektiverne for sejlads i medvind og modvind. Vi kunne dog ikke drage nogle helt ”vandtætte” konklusioner, nok fordi kajakkernes ringe retningsstabilitet også spillede ind. (roret på den ene kajak er knækket og de er ret skæve skroget)

Vi sluttede dagen af med at lave teknisk træning.
Vi udpegede en bane og sejlede frem og tilbage og udpegede for hver bane et teknisk fokus-punkt:
- rotation i torsoen
- hastighed/”spurt”
- ”kipning”
Herefter øvede vi rulning og støttetag

Vi synes det fungerede godt at have udvalgte forkus-punkter at øve på, så man kun skal koncentrere sig om et specifikt område ad gangen. Det er en god måde at træne detaljerne på og vi tænker at gøre det til en vane at afslutte kajak-sejladserne på denne måde.



Skrevet af Christian H, d. 03-12-2009
Jeg kan kun tilslutte mig, at det handler om grundig instruktion i ordentlig påklædning og udrustning.
Et andet god trick er, at lave en pakkeliste der begynder med ordene:
Medbring alt fra denne liste hverken mere elle mindre, det vil blive tjekket.
Noget andet man er nød til at tænke på, er alternative løsninger på udstyrs fronten, man kan ikke regne med at alle ungerne har tilpas godt udstyr, f.eks. kan et dynebetræk øge en soveposes komfort temp med 2-3 grader.


Skrevet af Hanne, d. 02-12-2009
Forslag til nyanskaffelse til Friluftslivsdepotet:
Jeg synes, at en "snitte-kuffert", som man (lige haps i en bevægelse) kan tage med ud på ture kunne være en fin ting at supplere depotet med. Jeg synes, at snitning kan være et godt og roligt alternativ til mere aktive friluftlivsaktiviteter og en god beskæftigelse i forbindelse med bål og lejrliv!


E-mail:
Skrevet af Sara D, d. 27-11-2009
På vintetur med en klasse, er god beklædning etientiel, så selvom det kan virke insisterende, ville jeg eks. ved forældremøde give en instruktion i påklædning til forældrenne. På en efterskole, ville det være en MEGET grundig gennemgang og instruktion af påklædning....


Skrevet af Ami, d. 23-11-2009
Jeg vil bruge korte naturture i min undervisning til at sikre at eleverne og jeg selv får frisk luft, motion og dagslys. Det udendørs rum inspirerer på en anden måde end et klasselokale og giver een mulighed for at huske og lære på en anden måde.


E-mail:
Skrevet af Line, Mejse og Sara, d. 20-11-2009
Hvordan vil du bruge korte naturture i din undervisning?
I andre fag end friluftsliv kan turene bruges til at få inspiration. Eksempelvis til digte i dansk, her kunne det være haikodigte med udgangspunkt i sanseoplevelser i naturen. I billedkunst kan man lave land art og samle materiale til brug i undervisningen, æbler og ler. Filosofgang er altid oplagt.


E-mail:
Skrevet af Kenneth, d. 20-11-2009
Få samlet tankerne, frisk luft, filosofgang, finde elementer med forskellige lyde til naturstomp, samlede spiselig ting med hjem til maden.


Skrevet af Sara D, d. 20-11-2009
JEg vil bruge korte naturture til at give eleverne energi i vintermånederne. De kunne gå en filosofgang, eller man kunne ta dem på trævandring insp. af Ingvar...


Skrevet af Hanne, Sara og Viktoria, d. 19-11-2009
Spørgsmål og lege til en klasse, der fungerer dårligt socialt

1. spørgsmål: Hvad skal der til for at alle har det godt i en klasse? sammen i grp og opsamling på klassen
2. leg: alle skal stille sig op i en indre og i en ydre rundkreds med front mod hinanden to og to. Der spørges om personlige spørgsmål med oplæg fra læreren. Det kan eksempelvis være: hvad har du lavet i weekenden etc. inden et nyt spørgsmål stilles, rotererer den yderste rundkreds.
3. spørgsmål: hvad kan vi som enkeltpersoner gøre, hvis vi synes der er nogen der ikke bidrager til et godt klassemiljø?
4. leg: der leges en leg, hvor der går en usynlig masse rundt i en rundkreds. Hver person skal forme den usynlige masse til en ting og bruge den. det kan f.eks. være en hulla-hop ring som man former og bagefter svinger rundt i livet eller en banan man skrælder og spiser etc.
5. Hvad er det bedste ved jeres klasse