På tur i friluftsliv
Oversigt over siden

Denne side er en vejledning i at tage på tur i friluftsliv, sådan som vi gør det i læreruddannelsen på Den frie Lærerskole.

Øverst ligger der en pakkeliste til det personlige udstyr, som man skal have med på vores ture, efterfulgt af en tekst med Råd & rammer til turlederne.


Så følger vejledningen i hvordan man kan planlægge overnatningsture ud i den danske natur, sådan som vi laver dem i vores uddannelse.

Derefter ligger vejledningen for aleneovernatningsturen på 4. årgang.


Til sidst er der konkrete eksempler på turplaner.


Læs mere: Hvis man vil sætte sig dybere ind i teorien bag ture i friluftsliv - ture ud i den danske natur og ikke mindst i resten af verden - så vil jeg anbefale disse to bøger, som jeg synes er noget af det mest veldokumenterede, anvendelige og inspirerende der er på markedet:

"SAS survival handbook", af John Wiseman, Collins 2009 (jeg har købt den nyeste udgave til 180,.)

"Essential Bushcraft - a handbook of survival skills from around the world", af Ray Mears, Hodder & Stoughton 2002 (den her jeg også købt til 180,- i 2012)


Pakkeliste

Pakkeliste til personligt udstyr til overnatningsture

1)      Noget at transportere og opbevare sit udstyr i

a.       En robust og rummelig turrygsæk er oftest det mest praktiske – til nøds kan 2 store gennemsigtige plastikaffaldssække inde i hinanden gøre det på de fleste af vores ture

b.      Pak tøj og spiseudstyr i poser inden det kommes i rygsækken

2)      Soveudstyr

a.       Liggeunderlag

b.      Sovepose

c.       En form for hovedpude

d.      Hue

e.      Eventuelt overtræk til soveposen

f.        Eventuelt inderpose til soveposen

3)      Spiseudstyr

a.       En dyb og hårdfør tallerken

b.      Ske, kniv og gaffel

c.       Et krus

d.      Eventuelt en flad tallerken

4)      Vandflaske

5)      Toilettaske

a.       Tandbørste og tandpasta

b.      Håndsprit eller håndsæbe

c.       Eventuelt solcreme

d.      Lidt wc-papir (hvis dem der pakker det fælles udstyr skulle glemme det…)

e.      Et håndklæde

6)      Lys

a.       Pandelampe er mest praktisk, især når man skal bevæge sig og arbejde i mørke

7)      Tøj

a.       Et sæt regntøj, til at holde regn eller fugt ude, eller varmen inde…

b.      Ekstra strømper

c.       Ekstra tyk trøje, til koldere stunder i løbet af dagen, eller til om natten

d.      Ekstra undertrøjer eller T-shirt, så man kan skifte sin ofte gennemsvedte startundertrøje…

e.      Lange underbukser ol., også altid gode at have til kolde stunder

f.        Et halstørklæde

g.       Gerne en hat, til at skygge for solen eller læ for regnen

8)      Diverse

a.       En ekstra plastikpose eller to til det beskidte tøj, og eventuelt til også det beskidte spisegrej

b.      Noget blødt at sidde på ved bålet kan være rart, for eksempel et mindre stykke skumliggeunderlag eller en tyk trøje i en solid plasticpose

c.       Lidt – mere eller mindre sundt – supplerende mad at spise, for eksempel en pose eller bøtte med nødder, rosiner og chokolade eller en rulle kiks ol.

d.      Et lommetørklæde eller papirslommetørklæder: Næsen løber ofte udendørs…

e.      En dolk, til at snitte med mm.


Råd & rammer til turlederne

Råd & rammer til turlederteamene

Generelle råd og rammer:

Turledernes opgave er at lave en så god og professionel overnatningstur som muligt.

Længere nede er der en detaljeret vejledning i turplanlægning, og i eksemplet på en turplan under denne vejledning vil jeg især bede jer om at lægge mærke til den særlige pakkeliste/huskeliste for turlederne.

Jeg vil råde til at sætte et realistisk ambitionsniveau i forhold til transport ud til overnatningsstedet (tid & penge) og med hensyn til brugen af udstyrskrævende aktiviteter – og så i stedet for have høje ambitioner med hensyn til at få afviklet turen professionelt og inspirerende indenfor enkle og billige rammer.

Vi laver naturligvis altid en lejr og aktiviteter i området omkring den, når vi laver friluftslivsture i læreruddannelsen; det er så op til teamet at vælge hvilke af de 5 hovedtyper af aktiviteter i det pædagogiske friluftsliv, som de vil bruge tiden på.

Hvordan teamet end vægter dette, så er det altid et krav til turlederne, at turen skal byde på aktiviteter som kan stimulere og udfordre forskellige intelligenser, læringsstile, kompetencer og erfaringer, således at der så vidt muligt er mulighed for såvel succesoplevelser som udfordringer  til alle deltagerne.

Det er også et krav at sørge for, at der er god og nærende mad til alle turens deltagere (også vegetarer og allergikere).

Af hensyn til hygiejne vil jeg anbefale at turlederne undgår at bruge råt kød i madplanen; på den måde undgår vi at skulle medbringe og desinficere seperate skærebrætter, knive og beholdere, at skulle holde det nedkølet og ikke mindst minimerer vi risikoen for madforgiftninger.

Økonomi:

De generelle økonomiske rammer for vores enkelt-overnatningsture er:

Turdeltagerne betaler for aftens- og morgenmad, ligesom de skulle have gjort derhjemme – jeg foreslår en beløbsramme på 40-50 kroner per deltager.

Inden man går på indkøb tjekkes maddepotet i køkkenet i Mindedal for at se, om der er noget at hente der; der vil  typisk være et udvalg af langtidsholdbare fødevarer  og krydderier mv.

Derudover lever Merete råvarer eller madpakker til det måltid, som vi skulle have haft på skolen, hvis turen går hen over sådan et: Bestil det i god tid, for eksempel på mad@dfl-ollerup.dk

Med hensyn til transporten, så søger turlederne ekskursionsudvalget om penge (også i god tid), hvis der er større udgifter til transport af deltagere og af udstyr.

Fagkontoen kan betale for leje af ladbil eller bussen til brug på kortere ture.

Udstyr:

Udstyret til overnatningsturene findes i det store friluftslivsdepot i Mindedal – bortset fra køkkengrej, som findes i køkkenet i Mindedal.

Tidsramme:

På 4 årgang er den typiske tidramme for overnatningsturene fra mandag kl. 16 til tirsdag kl. 12.30.

Overnatningssteder:

-       Svanninge Bakker (2-3 faste overnatningssteder til større grupper)

-       Rantzausmindeskoven ved Skovsbo (større gruppe)

-       Shelterpladsen i skovene ude ad Kohavevej (stor gruppe)

-       Shelteret på stranden ved Bittenhus (lille gruppe)

-       Området omkring spejderhytten i Egense bakker (stor gruppe)

-       Lars Hansens shelter  (lille gruppe)

-       Området ved Tarup-Davinde syd for Odense (stor gruppe)

-       Naturstyrelsens shelterplads på Thurø rev

-       Strandene ( små grupper,man må etablere ”beskedne ly” som en regnslagsbiuvak, ikke telte)

-       Primitive lejrpladser (se oversigt mv. på nettet)

-       Fri teltning på nogle af Skov- og naturstyrelsens arealer (lille gruppe), for eksempel

o   Komtessens plantage ved Fåborg

o   Sollerup skov ved Fåborg

o   Mørkholm skov ved Lohals på nordlangeland

o   Bræmlevænge ved Lohals på nordlangeland

 

 


Aleneovernatningsturen

Vejledning til alene-overnatningstur

Formålet med at tage alene på tur ud i naturen:

Meningen med alene-overnatningsturen er at give den enkelte studerende lejlighed til at teste og træne sine personlige færdigheder indenfor turfriluftsliv, primært i at kunne etablere en lejr og få en komfortzone til at fungere et sted ude i naturen.

Formålet er også at give den enkelte studerende en adventure-oplevelse, idet det at spise, overnatte og beskæftige sig selv alene udenfor i naturen i længere tid vil være en særlig oplevelse og en udfordring for de fleste.

Endelig er det hensigten at bruge alene-overnatningsturen som en mulighed for den enkelte til at blive mere bevidst om sit forhold til naturen: Gennem kontrasten til hverdagslivet og de vante indendørs omgivelser skulle den enkelte gerne blive mere bevidst om, hvad det gør ved os (og ved vores elever) til hverdag at leve i teknologisamfundet , fjernt fra den daglige, nære og sanselige kontakt med naturen som hele vores organisme er udviklet i og bygget til.

Beskrivelse af opgaven:

Opgaven i alene-overnatningsturen går ud på at planlægge, gennemføre og reflektere over sin helt egen overnatningstur, hvor man tager på tur og etablerer en lejr et sted derude, laver sin mad, overnatter og lave aktiviteter – altså grundlæggende det samme koncept som vores andre overnatningsture, men denne gang alene…

Opgaven kan løses i mange forskellige former for natur, fra et fjernt hjørne i sin egen have til dybt inde i en statsskov eller på en fjern strand; her bruger vi undervisningsdifferentiering og gør det muligt for den enkelte at vælge udfordringer efter sine personlige grænser, livsforhold og øvrige muligheder.

Adventure-aspektet af opgaven går ud på at komme så langt ud i naturen – så langt ud i mørket og ud i stilheden, så langt væk fra teknologisamfundet – som du har mod på.

Man må gerne begynde turen sammen i makkerpar eller mindre grupper, som så tager sammen ud til det område man vil slå lejr i, således at man ved at de andre befinder sig i nærheden – og gerne præcist hvor de befinder sig – så man kan komme i kontakt med dem, hvis der bliver behov for det.

Praktiske informationer:

Der bliver formodentlig tid til at gøre nogle af de praktiske forberedelser til turen i friluftslivstimerne ugen før alene-overnatningsturen, og disse praktiske forberedelser behøver man ikke at gøre alene; tværtimod vil jeg foreslå, at man laver noget af forberedelsen til turen sammen i mindre grupper eller team.

Vi kan lave team ud fra erfaringsniveau med turfriluftsliv (begyndere-let øvede-øvede) eller ud fra hvor man har tænkt sig at tage hen på turen: En gruppe der vil overnatte langs en strand; en gruppe der vil overnatte i Svanninge Bakker osv. (se flere ideer til overnatningssteder på vejledningssiden ”Turplanlægning”).

Man kan bruge sit eget grej til at lave sin lejr og sine aktiviteter, og man kan låne noget af udstyret fra turdepotet: Telte, trangiaer, presenninger, reb mv. Hvis du låner udstyr i depotet, så husk at notere det på tavlen i depotet og ikke mindst at lægge det tilbage på rette plads!

Tidsrammen for turen er det sædvanlige tidsrum fra mandag kl. 16 til tirsdag kl. 12.30. Dette tidsrum er sat af til din tur i uge 44, men du har jo denne gang mulighed for at lægge turen på et andet tidspunkt, hvis det passer dig bedre.

Når du planlægger din tur, så lav både en plan A og en (skitse til) en plan B. Plan B kunne for eksempel være en plan for, hvad du gør hvis det af en eller anden grund ikke lykkes for dig at komme på overnatningstur; hvis det ikke kan lade sig gøre forventer jeg at du som minimum tager alene ud i naturen og laver lejr og aktiviteter svarende til (men ikke nødvendigvis i) tidsrummet fra 8.15 – 12.30 tirsdag formiddag i uge 44.

Mandag den 29. oktober går solen ned 16.36 og fuldmånen står op kl. 16.12. Tirsdag morgen står solen op 07.12.

Sikkerhed:

Hav din mobil med på turen og overnat gerne i nærheden af nogle af de andre fra holdet.

Det er klogt at have den lokale vagtlæges telefonnummer på sin mobil.

En hel førstehjælpskasse er måske nok i overkanten, men man kan få små smarte, personlige sæt til at have med på ture.

Vær forsigtig med trangia og sprit; hæld aldrig sprit direkte fra dunken på et tændt eller på et brandvarmt trangiablus.

Hvis du overnatter i nærheden af vand, så fyld en ekstra drikkedunk eller lignende med vand og hav den klar i nærheden af ilden, så du hurtigt kan reagere, hvis der går ild i noget.

Hvis du ikke overnatter i nærheden af vand, så tage en ekstra drikkedunk med vand med.

Sørg for at have en pålidelig lyskilde med (lommelygte, pandelampe eller lignende), jeg tager gerne 2 med på mine ture, i fald den ene skulle svigte.

Når du kommer ud og etablerer din lejr, så tag dig tid til at tage ”de sorte briller” på og forestil dig, hvad der kan gå galt her – og hvad du vil gøre, hvis det skulle gå så galt: Hvis du får forbrændt dig på bålet eller på trangiaen – hvad vil du så gøre? Hvis du får et ildebefindede midt om natten – hvad gør du så?

Hvad er der første du vil gøre? Hvem vil du søge hjælp fra? Hvordan forklarer du folk udefra, hvor du præcist befinder dig?

Dokumentation:

Hver enkelt laver en skriftlig og en mundtlig dokumentation af turen. Den skriftlige dokumentation består i en mail til mig ( naturviser@gmail.com ), hvor du svarer på disse spørgsmål:

-       Hvor har du været på tur henne, hvilken dato tog du af sted – og hvor længe varede din tur?

-       Hvor langt ud i naturen/væk fra civilisationen kom du, hvad observerede du derude og hvilke refleksioner gjorde du dig over dit forhold til naturen?

-       Hvad var din største naturoplevelse på turen; beskriv den kort og forklar hvad det var ved naturen som gjorde størst indtryk på dig?

-       Hvad var din største adventure-oplevelse på turen; beskriv den kort og forklar kort hvad det var der udfordrede dig mest, hvorfor det gjorde det og hvad den oplevelse kunne betyde for din personlige udvikling?

-       Hvad vil dit bedste råd/bedste tip – baseret på de erfaringer som du nu har – være til de næste, som skal på alene-overnatningstur?

Den mundtlige dokumentation af turen består i en kort fremlæggelse for holdet (5 minutter). Du kan basere din mundtlige fremlæggelse på de samme punkter som den skriftlige dokumentation, eller du kan vælge på en anden måde at formidle det til holdet, som du mener er mest interessant og relevant for dem (med hensyn til erfaringsudveksling og vidensdeling).

 

 


Turplanlægning fra A-Z

Turplanlægning

- et vejledningsark i at planlægge ture fra A-Z

 

Når man skal planlægge en overnatningstur, så vil de fleste nok starte med oversigten over turen indhold, så gå til huskelisterne og  til sidste videre til økonomi og madplan.

 

Man kan også mere teoretisk argumentere for, at formål og mål danner de mærkepæle, som turens indhold derefter spændes ud imellem.

 

Endelig kan man jo også vælge at tage punkterne nedenfor i den rækkefølge, som flowet i turlederteamet er i - for eksempel kan man begynde med at tage udgangspunkt i et bestemt sted, som man gerne vil hen, men man kan også starte med oversigten eller med formålet.

 

Det vigtigste er, at man når rundt om alle punkterne og løbende afstemmer punkterne efter hinanden, således at man får lavet en turplan, der hænger sammen som en helhed, og hvor formål, mål, metoder, sted, risikovurdering mm. er afstemte og sammentænkte.

 

De 15 punkter i turledernes huskeliste under planlægningen af overnatningsture:

 

1)    Formål: Hvad er meningen med turen? (skriv en kort prosatekst med værdi - ord)

2)    Mål: Hvad vil vi konkret opnå med at tage på denne tur? (skriv korte sætninger)

3)    Oversigt over turen: Lav en tabel med tidspunkter, aktiviteter og bemærkninger

4)    Metoder: Hvilke metoder vil vi bruge for at opfylde formålet, nå målene og få turen til at fungere? (liste)

5)    Hvilket udstyr får vi brug for til aktiviteter og til det basale friluftsliv (ly, mad, toilet osv.)

6)    Stedet: Hvilket sted giver os mulighed for at lave den tur vi ønsker os indenfor tidsrammen?

7)    Transport: Hvordan kommer vi ud, omkring og hjem igen?

8)    Madplan: Tabel med oversigt over måltider, ingredienser og organisering + evt. kostpolitik

9)    Økonomi: Lav et simpelt budget-overslag.

10) Risikovurdering: Hvad kan gå galt? Hvordan undgår vi det? Hvad gør vi hvis alligevel...?

11) Huskelister: Turledernes pakkeliste + turdeltagernes pakkeliste

12) Særlige hensyn: Vegetarer? Allergikere? Fobier? Gravide? Handikappede?

13)  Plan B: Hvad gør vi hvis afgørende dele af det planlagte ikke kan gennemføres alligevel?

14)  Evaluering: Hvordan vil vi evaluere turen?

15) Formidling af turplanen til deltagerne: Lav en skriftlig indbydelse; hvor meget skal de vide om turen? Skal deltagerne forberede sig til turen? Regler for tilmelding og afmelding.

 

 

 


Turoversigt: Forårstur 2. årgang 2012

Forårsovernatningstur april 2012

Oversigt over turen

Tid

Opgave/aktivitet

Ansvarlige

Søndag

Indkøb af madvarer til turen

Team Lejr

 13.35

Mødes ved Mindedal  med eget udstyr i rygsæk. Pakning af fælles udstyr.

Eget ansvar for eget udstyr.

Team Lejr ansvar for fælles udstyr.

Aktivitetsteamene ansvar for udstyret til deres aktivitet.

16

Hele holdet mødes , klar til tur. Tjek:

-          Hver enkelt klar

-          Alle ved hvor vi skal hen

-          Transport af det fælles udstyr ok?

Ingvar

16.20

Transport til overnatningsstedet, med aktivitet undervejs

Team Brug Naturen

18

Ankomst til lejrpladsen. Tjek:

-          Alle er nået frem

-          Alle får en soveplads

-          Alle får en snack…

Ingvar

18.20

Lejraktiviteter: Madlavning mm. Tjek:

-          Alle forstår hvad der skal ske

-          Alle har en opgave at løse

Team Lejraktiviteter

20.00

Oprydning efter aftensmaden og klargøring af sovepladserne mm.

Team Lejr

20.30

Aftenaktivitet

Team Sundhed

22

Fælles afslutning af dagen. Tjek:

-          Alle sovepladser ok

-          Alle på holdet ok

Ingvar

Tirsdag kl. 6

Morgenvækning

Team Lejr

6.20

Lejraktiviteter:

-          Morgensamling/aktivitet?

-          Morgenmad

-          Pakning af personligt udstyr

-          Ordne og pakke fælles udstyr

-          Rydde op i lejren

Team Lejraktiviteter

8

Alt er ordnet og pakket, og alle er klar til dagens første aktiviteter: Naturaktiviteter

Team Naturaktiviteter

9

Adventureaktiviteter og transport hjem til skolen

Team Adventure

12

Alt og alle er tilbage på skolen, og vi mødes i Frejas hus til fælles debriefing af turen

Ingvar

15.45

Eventuelt: Fælles udstyr sættes på plads

Fordelt ansvar.

 


Eksempel på en turplan lavet efter vejledningen ovenfor
Turplan 4. årgang sommer 2010 


Formål med turen:
- at afslutte og afrunde liniefaget med en god, fælles turoplevelse hvor naturen er på sin højeste og smukkeste udfoldelse

Mål med turen:
- alle turdeltagerne får fremlagt og kommenteret deres undervisningsplan
- hele liniefaget bliver evalueret både skriftligt og mundtligt
- afprøve og udvikle metoder med stille stunder, hvor turdeltagerne går ud og reflekterer alene i naturen
- afprøve systematisk brug af pauser på friluftslivsture

Oversigt over turen:

Tidspunkt Aktivitet Bemærkninger
16.00 Mødes ved Frejas hus.

Velkomst!
Turdeltagerne fordeler sig på 3 arbejdshold: Et hold der samler og pakker maden + madlavningsudstyret, et hold der pakker (samler, tjekker og læsser) til overnatning + Ly & Læ og et hold der pakker til toiletområde, sanitetsområde (håndvask, opvask og førstehjælp), køleskab og bålet.
Fordeling af folk på transportformer ud til lejrpladsen (cykel, personbil og ladvogn).

18.00 Samling på lejrpladsen i Sollerup skov Turdeltagerne fordeler sig på 3 arbejdshold: Et hold der laver aftensmaden på trangia, et hold der laver overnatningsstederne og et hold der tager sig af resten af opgaverne: Toiletområde, håndvaskeområde, førstehjælpsgrej, køleskab og bålet klar til natmad 22.30
19.00 Aftensmad
20.00 Præsentation af undervisningsplaner (3) Der er sat 15 minutter af til hver plan: Opgaven er at præsentere sin undervisningsplan, så vi som tilhørere får lyst til at vælge det friluftslivsforløb (10 minutter) + tage imod feedback på planen fra os (5 minutter).
20.50 Pause Pauserne er ment som turdeltagernes frirum; der er således ikke nogen fælles aktiviteter ol. i pauserne
21.00 Præsentation af undervisningsplaner (3)

21.45 Alene-aftentur med refleksionsopgave Ingvar forbereder natmaden imens
22.30 Natmad omkring bålet Indsamle den anden refleksionsopgave
23.00 Dagens program er slut

zzzzzzzzzzzzzzzzz........
06.00 Morgenvækning Ingvar vækker
06.15 Alene-morgentur med refleksionsopgave Ingvar forbereder morgenmaden imens
06.45 Morgenmad Indsamle den tredie refleksionsopgave
07.15 Præsentation af undervisningsplaner (3)

08.00 Pause
08.10 Præsentation af undervisningsplaner (3)

08.55 Pause
09.10 Evaluering af hele liniefaget Individuel skriftlig evaluering + fælles mundtlig drøftelse af udvalgte temaer
10.10 Pause
10.20 Turevaluering
Underskrive liste om at trække 45,- på elevkonti for maden

10.30 Vi tager en bid formiddagsmad, pakker sammen og drager tilbage til Lærerskolen
12.15 Udstyret er rengjort, lagt på plads og vi er klar til middagen på Lærerskolen

Huskeliste for turdeltagerne:
- sovepose
- liggeunderlag
- eventuelt hovedpude og overtræk til soveposen
- spisegrej: Dyb tallerken, ske, kniv, gaffel og krus
- toiletgrej: tandpasta, tandbørste, håndklæde, solcreme, flåttang
- ekstra tøj: underbukser, t-shirt, tyk trøje, regntøj som overtrækstøj
- lommelygte
- dolk
- notesbog og et par skriveredskaber
- ens egen undervisningsplan i 3 kopier
- hat eller kasket med skygge for middagssolen
- meddele særlige hensyn som turledelsen skal tage 

Huskeliste for turledelsen:
- personligt udstyr ligesom turdeltagerne
- herudover skal man som turleder huske
    - at tjekke og pakke/lave en plan for turdeltagernes pakning af fællesudstyret
        - telte og/eller lavoer med plads til alle turdeltagerne + deres bagage
        - presenninger, reb og pløkker til at lave ly & læ
        - reb, spade, sav og wc-papir til at lave wc-område med
        - spader og flamingokasse til at lave nedgravet køleskab med
        - vandbeholdere, flydende sæbe og evt. papir til at lave håndvaskeområde
        - (gryder, grydelåg, pander, grydeskeer, paletknive, varmehandsker mv. )
        - (riste og grydeophæng hvis det ikke findes på lejrpladsen)
        - trangiaer + sprit til at lave mad til alle turdeltagerne på
        - brænde, økse, sav og tændstikker og eventuelt optændingsmidler
        - indkøbsliste for alle ingredienserne til alle turens retter (også krydderier)
    - plan for transporten af deltagere og af udstyr ud til lejrpladsen
         - reservere ladvognen
         - plan for cykling, for dem der gerne vil det (Kort + ruteplan + mobilnummer til leder)
         - plan for transport med bil og bus for resten
    - en førstehjælpskasse
    - telefonnummer til lægevagten
    - telefonnummer til skov- og naturstyrelsen
    - kopier af turplanen
    - kort over området
    - at tjekke den lokale vejrudsigt i dagen op til og på selve dagen for turens start
    - et pålideligt vækkeur
    - logbog til at notere iagttagelser, erfaringer og ideer
    - have rådighed over en bil til brug for sygetransport, ekstraindkøb mv.
    - undersøge om der er særlige hensyn der skal tages til de enkelte turdeltagere (allergi,                 overfølsomhed, graviditet, handicap, vegetarer ol.
    - eventuelt
        - ekstra mad (let, koncentreret, langtidsholdbart)
        - ekstra sovepose og varmt tøj fra lageret

Økonomi:
Turdeltagerne betaler for maden (45 kr per deltager), men ikke for transporten, som dækkes af fagkontoen.
Råvarerne til turen er sunde og enkle og købes så økologisk og så billigt som man kan overkomme.
Inden man går på indkøb tjekkes maddepotet for at se, om der er noget at hente der.

Madplan:
Madplanen består af en grund-madplan, der er forsøgt doseret således at der hverken er for lidt eller for meget mad, og af en supplerende madplan, som er et "nødlager", i det tilfælde at der alligevel skulle være for lidt mad eller at noget går galt med tilberedningen af maden. 
Den supplerende mad består af langtidsholdbart, hurtigt tilberedt mad, som kan lægges i maddepotet til en anden gang, hvis der ikke skulle være brug for det.
Der er brugt vegetariske råvarer (bortset fra dåsepålægget) af hensyn til regler for fødevarehygiejne og af hensyn til vegetarer.

MåltidIngredienserOrganiseringBemærkninger
AftensmadEmmerpenne.
Baked beans.
Salat lavet af olivenolie, hvidløg, fetaost, friske tomater og agurk.
Salat lavet af friske blade fra de bedste spiselige vilde planter, som vi kan finde i området.

Maden laves på 4-5 trangiaer.
Maden anrettes på den sorte dug (badeforhæng...).
Den vilde salat laves, hvis der er tid og overskud indenfor tidsrammen.

NatmadSkumfiduser, købekager, gulerødder og æbler!Vi sidder rundt om bålet, mens turdeltagerne guffer i sig efter lyst og evne...
MorgenmadMysli med letmælk og sojamælk.
Kaffe og The
Franskbrød med smør og syltetøj til dessert
IN retter an mens turdeltagerne er på refleksionstur

FormiddagsmadGulerødder
Rugbrødsstykker
Vand
IN retter an mens turdeltagerne er på refleksionstur
Supplerende madKnækbrød
Dåser med vegetarisk pålæg og med fiskepålæg



Risikovurdering:
Turdeltagerne advares om risikoen for solskoldning (husk hat, tyndt langærmet og solcreme) og for skovflåter (medbring tang til at fjerne flåter). Dem der cykler opfordres til at bære cykelhjelm og udvise forsigtighed på cykelturen. Madlaverne informeres om hygiejne ved madlavning i det fri, nær jord og med begrænsede vandressourcer - samt om at man ikke fylder nyt sprit på en varm trangia. 

Plan B:
Hvis det regner betydeligt og vedvarende laver vi regnlæ af de medbragte presenninger, snor og pløkker.
Hvis der er for lidt mad/ubrugelig mad bruger vi af den supplerende mad.
Hvis der bliver mere tid end forventet laver vi længere pauser imellem fremlæggelserne, så turdeltagerne får mere tid til at nyde naturen og hinanden.
Hvis turlederen bliver syg eller på anden måde forhindret, regner jeg med at holdet gennemfører turen alligevel, med justeringer i indholdet men med det samme formål og de samme mål.